|
Semináře a lektořiVýuka
Veškerá výuka je situována v prostorách velehradského kláštera. Těžištěm hudební práce na Conviviu je sborový zpěv. Sborové semináře probíhají dva až tři paralelně v jednom dopoledním a dvou odpoledních blocích. Každý účastník se zapisuje do vybraného semináře, ve kterém pracuje po celou dobu kurzu. V čase sborových seminářů probíhá paralelně individuální výuka ve třídách sólového zpěvu a varhan. Všichni budeme pracovat na společném projektu – ordináriu, které provedeme v neděli na závěr kurzů při bohoslužbě. Společný projekt probíhá jako druhý dopolední blok. Můžeme se všichni vidět ráno na „chválách“, dále po snídani při „rozezpívání“, na kterém se budou lektoři i žánr střídat; dále před polednem a večer na kompletáři.
Pro představu viz náhled rozvrhu běžného dne:Rozvrh v tiskovém PDF ke stažení zde. Dětská třídaPo celou dobu konání seminářů je zajištěn také program pro děti od 6 let (mladší děti jsou přijímány pouze po dohodě). Hry a vycházky dětí budou během dne střídány zpěvem a nově také různými technikami tvoření pod vedením Jany Svobodové. Doprovodný programVedle práce v seminářích probíhají ve večerních hodinách přednášky, konzultace a koncerty duchovní hudby. Barevné označení sborových tříd
Každý účastník (i zájemce o sólový zpěv nebo varhany) se povinně přihlašuje do jedné červené sborové, do jedné modré třídy a do jedné zelené třídy. Každý účastník vyplní navíc v přihlášce jednu náhradní volbu pro červenou třídu, jednu pro modrou třídu a jednu pro zelenou třídu – z technických důvodů je nutné korigovat proporce hlasů a počty zpěváků v jednotlivých třídách. Definitivní obsazení tříd schvalují před začátkem Convivia organizátoři a bude vám potvrzeno. Sóloví zpěváci a varhaníci budou pracovat individuálně nebo po malých skupinkách (během celého dne), počítá se však s jejich pěveckou účastí i ve sborových třídách, tj. do přihlášky vyplní i sborové třídy. Změna programu vyhrazena, sledujte aktualizace webových stránek a na facebooku profil Convivium.cz. Přehled tříd a lektorů
Společný projekt: české ordinárium – pro rok 2024 byla vybrána Missa in honorem Jesu Infantis, jejímž autorem je Otto Albert Tichý (1890-1973), skladatel, varhaník a regenschori pražské katedrály, od jehož smrti nedávno uplynulo 50 let. Výstup z této třídy zazní při nedělní závěrečné bohoslužbě.
Česká současná duchovní hudba (Eben, Vendl aj.) – sobotní koncert bude mít za základ program nastudovaný v této třídě: půjde o výběr duchovní hudby současných českých autorů včetně skladeb lektora.
Sudetský cecilianismus – uk tématu české hudby patří i skupina významných autorů ze Sudet, „Čechů německého jazyka“, k nimž se nikdo nehlásí (Češi je považují za Němce a Němci za Čechy), a proto jejich díla nejsou provozována. Repertoár studovaný v této třídě byl vybrán ze sbírek Muzea české hudby, pražské konzervatoře, řezenské Hochschule für katholische Kirchenmusik & Musikpädagogik, Sudetendeutsches Musikinstitut a plk. Jana Záruby (dirigent Hudby Hradní stráže a Policie ČR). S hledáním pramenů nám pomohla i nedávno tragicky zesnulá muzikoložka Lenka Hlávková.
Gregoriánský chorál – Ve dvou gregoriánských seminářích se budeme zabývat jednak širokou paletou chorálních zpěvů, mešních i officijních, od nejjednodušších (obsažených např. v Graduale Simplex) až po nejnáročnější melismatické. Obsah a náročnost bude přizpůsobena požadavkům a možnostem účastníků semináře přímo na místě. Vedle chorálu se budeme věnovat také vícehlasému přednesu žalmů formou falsobordonů. Dále budeme připravovat gregoriánské části k českým barokním nešporám. Budeme studovat příklady ze 16. i 21 století a sami prakticky zkusíme vytvářet nové žalmy podkládáním českého textu do matric falsobordonů.
Pravoslavný liturgický zpěv – výstup z této třídy zazní v rámci pátečního 1. závěrečného koncertu účastníků koncertní formou. Pravoslavná liturgie je celá založena na duchovním zpěvu bez používání hudebních nástrojů, na bohoslužbě "živým hlasem" nesoucím slovo. Součástí výuky bude poučení o východní liturgii jako takové, a to pod vedením duchovního a hudebního profesionála v jedné osobě.
České figurální nešpory – Autorem letošních nešpor je neprávem málo provozovaný skvělý skladatel a navíc dvojnásobný jubilant František Ignác Tůma (1704-1774). Nešpory jsou večerní modlitbou s pevnou strukturou. Figurální (prokomponované) nešpory jsou oblíbenou hudební formou od renesance po současnost. Zpravidla jsou zhudebňovány žalmy a závěrečné Magnificat a takto jsou prezentovány i na koncertech, což ovšem není autentické: k nešporám patří i hymnus, antifony a další části. Teprve doplnění figurálních části o tyto další prvky zpívané gregoriánským chorálem ukazují, jak byly figurální nešpory zamýšleny a v praxi provozovány. Nastudování na Conviviu navíc propojí třídy figurálních nešpor, gregoriánského zpěvu a varhan. Nastudování figurálních nešpor má i praktickou výhodu: jednotlivé žalmy či Magnificat lze provozovat samostatně při běžných bohoslužbách. Lektor: Lukáš Vendl – viz výše. Spirituály a gospely – tato oblíbená třída přiblíží oblast jak po stránce obrovského rozsahu repertoáru, autentických sborových aranží, tak i správného cítění.
České barokní kancionály – Seminář zaměřený na poznávání českých vícehlasých barokních písní. Tento repertoár nemusí být proti velkým figurálním skladbám vůbec nudný, je krásný, srozumitelný a nachází dobré praktické využití v koncertním provozu i při liturgii. Navíc se jedná o skvělý didaktický materiál. Budeme se poznávat kancionály Štayerův, Český, Rovenského Capella regia musicalis, Michnovy písně atd.
Sbormistrovská třída – tento seminář má za cíl pěstování dovedností především chrámových dirigentů v oblasti hlasové práce se sbory a dále prohloubení základních znalostí taktovací techniky, vnímání frází a větších celků a agogického vedení sboru a jednotlivých hlasů.
Varhany v liturgii – tato třída směřuje k prohloubení schopnosti (i) doprovázet umělecky liturgický zpěv a (ii) tvořit vhodné předehry a mezihry. Varhanní třída bude zaměřena na improvizaci na gregoriánská témata a na praktickou improvizaci na témata z českých kancionálů a hymnářů. Předpokládáme, že v průběhu kurzu budou ke cvičení k dispozici dvoje elektrofonické varhany s pedálem.
Sólový zpěv – tato třída je určena pokročilým zpěvákům, kteří si připraví alespoň dvě duchovní árie / písně, na nichž chtějí pracovat. Kromě toho bude k dispozici sólový i ansámblový hudební materiál z období raného baroka (Monteverdi, Viadana, Mazak, Frescobaldi, nebo pozdějsí francouzští mistři Campra, Nivers, Boismortier a další). Se zájemci se budeme zabývat zdokonalováním pěvecké techniky, která není cílem, ale jako řemeslo je základem dobrého díla. Repertoárem pro individuální lekce mohou být také responsoriální žalmy, které mají v současné liturgii denní uplatnění. Nastudovaná díla bude možné provést na mši v bazilice během týdne.
Technika pravoslavného zpěvu – Letos poprvé bude možno mít individuální lekce obdivované pravoslavné vokální techniky. Dětská třída – Aktivní účastníci mohou umístit do této třídy své děti od pěti let, je pro ně připraven celodenní program. Hry a zábava se v blocích střídají s nácvikem písniček. Program letos rozšíříme o rukodělné umělecké aktivity a doufáme i choreografie a tance.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||