Semináře a lektoři

Výuka

Těžištěm hudební práce na Conviviu je sborový zpěv. Dopoledne i odpoledne budou probíhat dva sborové semináře. V době sborových seminářů bude paralelně probíhat individuální výuka ve třídě hlasové techniky a ve varhanní třídě.

Pro představu viz náhled rozhledu běžného dne:


Každý účastník (i varhaníci) se přihlašuje do jedné ze dvou červených tříd a očekává se jejich účast ve společných třídách "Duchovní hudba světových autorů" a "Skandinávská duchovní hudba".

Všichni frekventanti se pak účastní ranního rozezpívání a nácviku velkého ordinaria.

Definitivní obsazení tříd schvalují před začátkem Convivia lektoři a bude Vám potvrzeno.

Přehled tříd a lektorů

Třída gregoriánského chorálu
Mélusine de Pas
(FR) je gambistka a zpěvačka, jejíž hudební rozptyl se pohybuje od poučené interpretace staré hudby, přes soudobou muziku a volnou improvizaci po gregoriánský chorál. Gregoriánský chorál studovala na École du Chœur grégorien de Paris u Louis-Marie Vigne. Hudební formaci absolvovala v Pages de la Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles (Olivier Schneebeli), Maîtrise de Notre-Dame de Paris (Nicole Corti a Sylvain Dieudonné), Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (Christophe Coin) a Conservatoire Royal de Bruxelles (Philippe Pierlot). V současnosti spolupracuje často s Pražskou katedrální scholou, Scholou Benedicta nebo Scholou aegidiana.
??? Filip Srovnal (CZ) vystudoval dějiny umění na Katolické teologické fakultě a Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V současnosti působí na Národním památkovém ústavu a věnuje se středověkému a raně novověkému umění, provenienčním studiím a vztahu mezi uměním a liturgií. V akademickém roce 2007/2008 navštěvoval kurzy gregoriánského chorálu na École du Chœur grégorien de Paris (Louis-Marie Vigne, Giedrius Gapsys, Jaan-Eik Tulve) a poté společně s dalšími choralisty založil Conventus choralis. V rámci tohoto sdružení spoluorganizuje pravidelné i příležitostné chorální aktivity (páteční ranní chvály u Nejsvětějšího Salvátora v Praze, Víkendová chorální škola, Svatý týden a další svátky církevního roku v Roudnici nad Labem). Je členem Pražské katedrální scholy.
Duchovní hudba světových autorů
Franz Wassermann - sbormistr sborů Camerata Carolina a Capella Carolina, je hudebním ředitelem na univerzitě v Heidelbergu. Hudební vzdělání získal v Karlsruhe, Stuttgartu a Trossingenu pod vedením Helmutha Rillinga a dalších významných hudebníků. Od založení Capella Carolina vede Wassermann Velký sbor Capella Carolina, soubor GSG9 a komorní sbor Camerata Carolina. Vyučuje na Univerzitě v Heidelbergu a hostuje na různých univerzitách v Kanadě, USA, Chile, Francii, Itálii, Gruzii a Arménii. Franz Wassermann je nejen zkušeným sborovým a orchestrálním dirigentem, ale také vystupuje jako varhanní sólista a je hostujícím dirigentem gruzínské Národní filharmonie v Kutaisi a Arménské národní opery v Jerevanu.
Skandinávská duchovní hudba
Robert Bennesh je zástupce hudebního ředitele a varhaníka ve švédské národní katedrále v Uppsale, kde je zodpovědný za sbory Collegium Cantorum a Schola Cantorum. Bennesh také pravidelně uvádí varhanní recitály, proto je ve farnosti vnímán jako varhaník i dirigent sborů. Před příchodem do Uppsaly působil v letech 2016-2024 jako hudební ředitel katedrály v Lundu. Bennesh vystudoval hru na varhany a sborové dirigování na Hudební akademii v Malmö a na Dánské královské hudební akademii v Kodani. Svá studia završil v roce 2015 diplomem sólisty ve varhanách, který získal po tříletém studiu u profesora Thomase Murraye na Yaleově univerzitě v New Havenu ve státě Connecticut. Formativní pro něj byla léta strávená v USA, kde získal zkušenosti jako varhaník v Christ Church v New Havenu, farnosti hluboce zakořeněné v anglikánské tradici. Bennesh je vyhledávaným sólistou a komorním hráčem, vystupuje na koncertech po celé zemi i v zahraničí. Během svého působení v lundské katedrále byl manažerem regionálního varhanního festivalu „Skånes orgelveckor“, předsedou Asociace církevní hudby v diecézi Lund a členem umělecké rady lundského sborového festivalu. V současné době je předsedou hudebního výboru švédské církve, skupiny, která pracuje na doplňkovém svazku švédského zpěvníku. Působí také jako hostující adjunkt varhanní katedry na Královské hudební škole ve Stockholmu.
Varhany v liturgii a improvizace
Jiřina Marešová Mezi nejzajímavějšími českými hudebními osobnostmi zaujme mimo jiné šíří svých aktivit. Mezi nejlepší varhaníky se etablovala na poli staré i soudobé hudby, ale snad ještě výrazněji ve volné improvizaci, která je v současnosti těžištěm její tvorby. Je vyhledávanou komorní hráčkou a o své zkušenosti se dělí v rámci pedagogické práce. Varhany vystudovala na Pražské konzervatoři u prof. Josefa Popelky a na HAMU u doc. Jaroslava Tůmy. Za uvedení do světa improvizace vděčí prof. Jaroslavu Vodrážkovi. Ve studiu pokračovala na Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera. V současnosti působí pedagogicky na HAMU a na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, podílí se i na edukačních programech České filharmonie. Od roku 2020 realizovala několik velkých projektů umělecké varhanní improvizace, v rámci projektu Historické varhany Čech a Moravy nahrává pro Český rozhlas, natočila přes desítku CD se sólovou, komorní i autorskou hudbou.
1) Polyfonie
2) Velké ordinárium – Antonín Dvořák: Mše D dur - Lužanská
3) Sbormistrovská třída – individuální semináře
Marek Valášek se zaměřuje na provozování vokálně-instrumentálních děl. Je sbormistrem Státní opery Praha a pedagogem a sbormistrem na Pražské konzervatoři. Na Pedagogické fakultě UK vyučuje sbormistrovství, od 2018 je vedoucím katedry HV. Je členem výboru SDH a již 39 let varhaníkem v kostele P. Marie Andělské na Hradčanech. Od roku 1996 vede soubor Piccolo coro & Piccola orchestra, se kterým natočil pět CD s duchovní hudbou. V rámci Pražské jara 2005 provedl v české premiéře celovečerní oratorium Ecce Homo Jana Hanuše a v roce 2009 ve světové premiéře Hanušovo Requiem. Pravidelně je zván k vedení sbormistrovských kurzů a do porot sborových soutěží. V roce 2013 mu byla Nadací ČHF a Sdružením sborových dirigentů AHVU udělena prestižní profesní Cena Ferdinanda Vacha.
Hlasové poradenství – individuální lekce pro všechny účastníky Convivia k prohloubení pěvecké techniky ke zvládnutí obtížnějšího sborového repertoáru.
Anna Černá Absolventka Konzervatoře Jana Deyla v Praze v oboru klasický zpěv, v rámci studia se zúčastnila několika mistrovských kurzů, například Kateřiny Kněžíkové, Simony Šaturové, Mariusze Kwieciena, Antonia Carangela. V současné době ukončuje svá studia sbormistrovství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Kromě sólové činnosti je vyhledávanou ansámblovou zpěvačkou, vyučuje sólový zpěv, aktivně se věnuje hlasovému poradenství. Vede komorní smíšený sbor Matematicko-fyzikální fakulty UK, na Music Academy of Prague vyučuje sólový zpěv a hru na dudy.